مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» گردشگری کویر

گردشگری کویر

گردشگری کویر

بیابان های گسترده ایران مرکزی طیف گسترده ای از پتانسیل های گردشگری را ارائه می دهد. آنها به طور فزاینده ای مسافران داخلی و خارجی را به دنبال خود می کشند که به دنبال فرصتی برای غنی سازی زندگی خود ، تجربه ماجراهای جدید و لذت بردن از آرامش چشم اندازهای کویری هستند. کویرها می توانند به مرکزی برای توسعه گردشگری تبدیل شوند که در آن هتل ها ، رستوران ها ، مناطق تجاری و مراکز خدمات گردشگری می توانند رونق بگیرند.


کویرها با جاذبه های متنوعی مسافران را به خود جلب می کنند. برخی از جاذبه های تورهای کویری در زیر ذکر شده است:

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!


آثار تاریخی: کاروانسرای باستانی ، قنات ها و معماری بی نظیر کویر.


جاذبه های طبیعی: تپه های شنی ، چند ضلعی های نمکی ، مورفولوژی های تپه (اشکال).


مطالعات علمی: نجوم ، مطالعه حیوانات بیابانی ، گیاهان و مواد معدنی؛


فعالیت های ورزشی: راهپیمایی و مسابقه های کویری ، کوهنوردی در تپه های شن و ماسه ، بالون هوای گرم ، شفافه شتر؛


درمان و سلامتی: شن و ماسه درمانی ، درمان مشکلات پوستی ، مدیتیشن و آرامش.


کویر مرنجاب در نزدیکی کاشان از پتانسیل گردشگری بسیار خوبی برخوردار است و هر ساله مسافران زیادی را به خود جلب می کند. براساس مطالعه اخیر پتانسیلهای اکوتوریسم در ایران ، منطقه بیابانی مرنجاب (متشکل از آران بیدگل ، پارک ملی کویر ، کویر مرنجاب و بندر ریگ) سالانه میزبان بیش از 56000 گردشگر است. اما علی رغم تعداد زیاد بازدید کننده ، کویر هنوز فاقد امکانات و اسکان استاندارد است.


مرنجاب بیابانی مناسب برای گسترش فعالیت های گردشگری است زیرا در مجاورت دریاچه نمک قرار دارد و همچنین دارای جاذبه های طبیعی دیگری است. این فرصت های کافی برای مطالعات علمی و تحقیقاتی ، پتانسیل فعالیت های ورزشی ناشی از تعداد زیادی از بازدید کنندگان جوان ، فاصله کم از جاذبه های اصلی گردشگری مانند تهران ، و مجاورت کاشان ، نیاسر ، قمصر و بیدگل فراهم می کند.


ستاره شب کویر


یکی از امکاناتی که در منطقه مرنجاب موجود است مجموعه گردشگری Setare-Shhaha-Kavir (ستاره شب کویری) در شهرستان آران-بیدگل است. این مجتمع با ساخت بیش از 5 هکتار زمین بیابانی ، دارای 2000 متر مربع است. منطقه اقامتی با ظرفیت میزبانی از 150 مهمان. تالاب های زیرزمینی در زیر عمق 3 متر ، تپه های طبیعی و غوغای ستارگان از جمله جاذبه های آن است.


کاروانسرا ، در جنوب دریاچه نمک ، اقامتی را برای مسافران به کویر مرنجاب ارائه می دهد. با داشتن کفپوش های کاشی شده و امکانات استراحت ، کاروانسرا برای اردوگاه ها مناسب است. همچنین آب آشامیدنی ، بنزین و برق را برای مسافران فراهم می کند.


Eco-Camp صحرای متین آباد یکی دیگر از مجتمع های توریستی در منطقه مرنجاب است که چادرها و اتاق هایی با سبک کاروانسرا را به عنوان اقامتگاه فراهم می کند. این اردو همچنین دارای رستوران ، چای خانه دار ، فروشگاه صنایع دستی ، اینترنت بی سیم رایگان و سوارکاری با دوچرخه و شتر سافاری در اختیار گردشگران محیط زیست است.


مجتمع واهه

یکی دیگر از تأسیسات گردشگری در دست ساخت مجتمع گردشگری واها در منطقه کویری ورزنه در نزدیکی اصفهان با هزینه 4.8 میلیون دلار است. این مجموعه با مساحت 10 هکتار و تا 50 هکتار قابل گسترش است ، این مجموعه "پس از اتمام ، بزرگترین و مجهزترین اردوگاه کویری کشور خواهد بود." این امکانات با طیف گسترده ای از امکانات ، از جمله: دو رستوران با ظرفیت 850 صندلی ، یک سالن کنسرت در فضای باز برای 1800 نفر ، یک شرابات- Khane (سالن شربت طعم دار) با 300 ظرفیت صندلی ، 15 سوئیت مسکونی با ظرفیت 120 مهمان ، اتومبیل فروشگاه مکانیک ، پمپ بنزین ، رصدخانه های حرفه ای و آماتور ، مسیر مسابقه شتر ، مسیر مسابقه موتور سیکلت ، کمپینگ ، سافاری ، کلوپ پینت بال ، باشگاه تیراندازی ، باشگاه هواپیما سبک ، باغ انار و استخر درمانی. این مجموعه شش کیلومتری ورزنه در استان اصفهان است.


منطقه شهداد استان کرمان که در حاشیه کویر لوت قرار دارد یکی دیگر از مناطق محبوب کویر است. براساس گزارش ها ، سالانه بیش از 60،000 مسافر برای بازدید از منطقه شهداد به قدم زدن در میان سازه های زمین حک شده از تپه های ماسه ای (به نام کلوت) که با وزش باد شدید کویری ساخته شده است ، می روند.


اردوگاه گردشگری شهداد که توسط سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایران (ICHHTO) اداره می شود کلبه های سنتی ، یک سالن اجتماعات بدون سقف ، آب و برق را به بازدید کنندگان ارائه می دهد. نیروهای پلیس همچنین به طور مرتب در منطقه گشت می زنند تا از امنیت مسافران اطمینان حاصل شود.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده